تاثیرات شنا در کاهش استرس

تاثیرات شنا در کاهش استرس

تاثیرات شنا در کاهش استرس و اضطراب

استرس به عنوان یکی از شایع ترین و  مشکلات روزمره بسیاری از افراد است. استرس ممکن است باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی شود. برای کاهش استرس، فعالیت‌های ورزشی بسیار موثر هستند و یکی از این فعالیت‌های ورزشی و بسیار مفید ، شنا است. شنا علاوه بر اینکه فعالیت بدنی مفیدی برای سلامتی است، به دلیل تاثیر آرام بخشی که دارد، می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.به همین دلیل تصمیم داریم تا در مورد تاثیر شنا در کاهش استرس باشما صحبت کنیم.

تاثیر شنا در کاهش استرس به دلیل چند عامل است. اولین عامل، تاثیر آرامش یخش  آب بر سیستم عصبی است. آب و محیط شنا به دلیل دمای پایین و فشار هیدرواستاتیکی آن، می‌تواند باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی تعریف شود. با کاهش فعالیت سیستم عصبی، سطح هورمون‌های استرس نظیر کورتیزول و ادرنالین در بدن کاهش می‌یابد که به کاهش استرس کمک می‌کند.

 

استرس چیست؟

استرس به مجموعه واکنش‌های بدن در برابر تحریک‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند این  احساس تنش های  عاطفی یا جسمی به هر یک از ابعاد جسمی و روانی افراد آسیب برسانند. در شرایط استرس، بدن برای مقابله با واکنش‌های تحریک کننده، هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که در برخی موارد می‌توانند برای بدن مفید باشند، اما در مواردی نیز می‌توانند به سلامت جسمی و روانی آسیب برسانند.

 

هورمون کورتیزول یکی از هورمون‌های ترشح شده در واکنش به استرس است که در صورت ترشح زیاد، می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند. این هورمون می‌تواند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن، افزایش قند خون و بروز مشکلات قلبی شود. همچنین، استرس می‌تواند به عنوان عامل ایجاد مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و تغییرات خلقی عمل کند.

 

 

 

 

 

کاهش استرس با شنا

 

 

 

ورزش شنا، یک فعالیت ورزشی ساده و همه‌ جانبه است که برای کاهش استرس و بهبود روحیه بسیار مؤثر است. در واقع، شنا به عنوان یک فعالیت ورزشی کم هزینه و بدون محدودیت  باعث می‌شود تا بدن شما به آرامش برسد و توانایی بدن را در  مقابله با استرس و اضطراب را افزایش می دهد.

تحقیقات علمی ثابت کرده است که شما زمانی که فعالیت های ورزش شنا انجام می دهید باعث افزایش افتراق کلرید در خون می‌شود که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلبی-عروقی می‌شود. همچنین، ورزش شنا به دلیل تمرکز بر نفس‌گیری و تاثیر در  تنفس عمیق، به عنوان یک تمرین ذهنی شناخته شده است که در کاهش استرس و اضطراب بسیار مؤثر است.

فعالیت ورزشی آرام، به شما کمک می‌کند تا از تمرکز بر روی خطر و اضطراب بیشتر کاسته و به سمت یک آرامش داخلی بیشتر حرکت کنید. هنگامی که در آب هستید، تمام توجه شما به بدن و حرکت در آب می‌رود و به شما اجازه می‌دهد که از همه مشکلات روزانه فرار کنید و تمرکز خود را روی حالت حال حاضر بگذارید.

 

تاثیر شنا بر عملکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهند که شنا می‌تواند بر عملکرد مغز و تمرکز افراد نیز تاثیر بگذارد. هنگام شنا خون رسانی به مغز افزایش می یابد و فرد عملکرد بهتری در زندگی شخص و اجتماعی دارد.در مطالعاتی  داد که شنا می‌تواند برای افراد با اختلالات خواب مفید باشد. در این تحقیق، شرکت‌کنندگانی که در گروه شنا بودند، با بهتر شدن خواب خود، عملکرد بهتری در تست‌های شناختی داشتند.

 

 

 

تاثیر شنا بر عملکرد مغز

 

برای شنا به چه چیزهایی نیاز است؟

برای شنا کردن میتوانید از استخر های معتبر و یا قسمت هایی از سواحل دریاها که برای شنا در نظر گرفته شده است استفاده نمایید. فرقی نمی کند شما حرفه ای هستین و یا مبتدی برای شنا کردن نیاز به تهیه مایو شنا دارید. مایو شنا  استاندارد سلامت فردی شما را تضمین می کند و هم چنین می توانید به راحتی و با خیال راحت ورزش کنید.

دراین قسمت هدف ما این است که نشان دهیم ورزش برای تمامی مراحل زندگی مفید است. و با توجه به زندگی شهری و ماشینی تقریبا الزامی است. شنا یکی از مفرح ترین ورزش هایی است که میتوانید براحتی حال جسمی و روحی خودتان را بهبود بخشید.

 سخن پایانی

 

استرس یکی از واکنش های بدن است . الزاما همیشه بد نیست اما وقتی بیش از حد باشد باید برای درمان ان اقدام کرد یکی از روش های کاهش استرس ورزش کردن است. در هنگام ورزش فقط کافی از پوشاک ورزشی مناسب استفاده نماید و ورزش کردن را شروع کنید.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *