فواید مهم ورزش های هوازی

فواید ورزش های هوازی

مزایای ورزش های هوازی

ورزش هوازی که به آن کاردیو یا ایروبیک می گویند ورزشی است که در آن خون با اکسیژن بالا به وسیله قلب پمپاژ می شود تا اکسیژن به تمام عضلات در حال فعالیت برسد. ورزش های  هوازی  سبب افزایش ضربان قلب و تنفس، فعالیت ریه ها و تنفس می شود، در حالیکه در ورزش بی هوازی بدن شما به صورت ناگهانی تحت فشار شدید قرار می گیرد. در واقع تفاوت ورزش های هوازی و بی هوازی باهم در شدت انجام آن است.

چنانچه شدت ورزش هوازی بی اندازه زیاد باشد به ورزش بی هوازی تبدیل می شود. انرژی لازم برای تمرینات ورزش های هوازی از گلوکز و چربی تامین می شود بنابراین برای کاهش چربی خون و یا کاهش وزن چربی بدن، ورزش هایی مانند ایروبیک بسیار پیشنهاد می شود.

 

فواید ورزش های هوازی

ورزش های هوازی نقش چشم گیری در کمک به سلامت قلب دارد. و به مرورزمان باعث تقویت عضلات قلب می شود. و در اینصورت خطر حملات قلبی کاهش می یابد. امروزه بیماری پوکی استخوان افزایش چشم گیری داشته است و ورزش های هوازی می تواند باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش بیماری پوکی استخوان شود. تناسب اندام از دیگر مزایای این ورزش هاست. زیرا در هنگام انجام تمرینات هوازی بدن برای تامین انرژی از دخایر گلوکز و چربی استفاده می کند.

افزایش استقامت عضلات بدن، ورزش های هوازی ظرفیت ریه ها را افزایش می دهد و باعث استقامت بدن می شود. افسردگی از معضلاتی است که ممک است گریبان هر شخصی را بگیرد و ورزش های هوازی کمک زیادی به درمان افسردگی می کند. و افرادی که به‌صورت منظم ورزش های هوازی انجام می دهند کمتر دچار افسردگی می شوند. منظور از درمان افسردگی، افسردگی های شدید نیست اما در کنار دارو درمانی ورزش های هوازی بسیار مفید خواهند بود.

اگر در هنگام خواب مشکل دارید برای بهبود خواب شبانه از انجام ورزش های هوازی در طول روز غافل نشوید. فعالیت بدنی منظم به تنظیم سطح انسولین و کاهش قند خون کمک می‌کند مطالعات نشان داده است که کم‌تحرکی، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و ورزش های هوازی کمک می کند سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

 کدام ورزش ها  هوازی هستند؟

  • دویدن
  • دوچرخه‌سوازی
  • شناکردن
  • پیاده‌روی
  • اسکیت‌سواری
  • تردمیل
  • بالارفتن از پله
  • قایق‌رانی
  • رقصیدن
  • اسکی
  • طناب‌زدن
  • انجام ورزش‌هایی مثل بسکتبال، فوتبال، هاکی، والیبال و…

 

کدام ورزش برای کاهش وزن مفید است؟

هیچ معجزه ای برای کاهش سریع وزن وجود ندارد. اما میتوانید به مرور زمان و با انجام ورزش های هوازی منظم و بهبود تغذیه کاهش وزن را تجربه کنید. نیازی نیست مدت زمان طولانی و با شدت زیاد ورزش کنید برای شروع تمرینات هوازی با شدت کم هم کمک به چربی سوزی و کاهش وزن دارد.

طناب زدن باعث بهبود عملکرد بدن و ذهن می شود. و ضربان قلب را افزایش می دهد. و شما می توانید حدود 1300 کالری در ساعت با ظناب زدن بسوزانید.

برای انجام ورزشهای هوازی چه لباس ورزشی بپوشیم؟

خیلی به خودتان سخت نگیرید می توانید از لگ ورزشی به همراه گرمکن ورزشی ویا تیشرت ورزشی استفاده نمایید. اگر در مکانی سر پوشیده ورزش می کنید می توانید از نیم تنه های ورزشی به همراه لگ ورزشی استفاده نمایید خلاصه خودتان را محدود نکنید فقط کافیست لگ ورزشی مناسب و تیشرت تهیه نماید و شروع کنید. لگ ورزشی باعث افزایش انگیزه و بهبود عملکرد شما در هنگام ورزش می شود. ا

گر در فضای باز ورزش می کنید و یا دوچرخه سواری می کنید ضد افتاب فراموش نکنید.

ورزش های هوازی که در خانه می توان انجام داد

 

از جمله ورزش هایی که می توانید در حانه و بدون صرف هزینه وزمان انجام دهید به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  1. طناب زدن
  2. رقصیدن
  3. پیاده روی در جا
  4. ایروبیک
  5. و…

سخن پایانی

ورزش های هوازی از مفیدترین نوع ورزش هاست  و برای انجام انها نیازی نیست حتما باشگاه بروید اگر فرصت ندارید و شاغل هستین کافی است برای افزایش انگیزه خودتان  خرید لگ زنانه  مناسب و تیشرت ورزشی  و نیم تنه ورزشی تهیه نماید و در منزل شروع کنید به ورزش کردن با این کار نتایج و عملکرد شما در دیگر جنبه های زندگی بشدت تحت  تاثیر قرار می گیرد و نتیجه مطلوبی کسب خواهید کرد هم چنین از شایع ترین بیماری روانی قرن ( افسردگی) در امان خواهید ماند. زیرا ورزش باعث فزایش ترشح سروتونین در بدن می شود. سروتونین هورمون شادی و نشاط است.

 

 

 

مطلب پیشنهادی : لباس ورزشی مناسب بانوان 

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *